سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انواع پمادهای موضعی

پماده و کرم در گروه داروهای موضعی می باشند که در درمان بسیاری از بیماری ها به خصوص بیماری های پوستی موثر می باشند، به عبارت دیگر داروهای موضعی داروهایی هستند که بر روی پوست و به صورت موضعی در قسمتی از بدن که آسیب دیده است استفاده می شود. پمادهای کلوبتازول، بتامتازون و زینک اکساید از جمله  پرمصرف ترین پمادها می باشند در ادامه ی مطلب درباره ی هر کدام از این پمادها،  موارد مصرف و عوارض هر یک توضیحاتی ارائه خواهیم داد.

انواع پمادهای موضعی

پماد کلوبتازول

این پماد به صورت موضعی و برای مشکلاتی از قبیل حساسیت های پوستی و خارش ایجاد شده بر اثر نیش زدگی حشرات مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از بیماری های پوستی مانند آرتریت  و اگزما با مصرف پماد کلوبتازول درمان می شوند. البته این پماد باید با دستور پزشک مورد استفاده قرار گیرد چرا که ممکن است برای فرد عوارضی از قبیل خشکی پوست، رشد موهای زائد، کچلی موضعی، آکنه ، پوکی استخوان و... ایجاد کند.

پماد بتامتازون
پماد بتامتازون در گروه پمادهای ضد خارش قرار دارد که برای درمان بیماری های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس مورد استفاده قرار می گیرد این پماد تنها می تواند علائم ناشی از بیماری های پوستی و حساسیت ها را به طور موقت کنترل کرده و علائم آن را کاهش دهد. میزان مصرف این پماد با توجه به شدت بیماری و سن افراد متفاوت خواهد بود بهتر است قبل از استفاده از پماد بتامتازون با پزشک مشورت کنید.

پماد زینک اکساید

این کرم برای محافظت از پوست در برابر آفتاب سوختگی و درمان التهابات پوستی مورد استفاده قرار می گیرد. این پماد نسبت به کرم های ضد آفتاب عوارض کمتری داشته و ضرری به پوست فرد نمی رساند. از دیگر موارد مصرف این پماد درمان سوختگی نوزادان و سوزش ناشی از نیش زدگی حشرات می باشد.

منبع : فروشگاه تجهیزات پزشکی آرادرما